If you believe.... He will always there for us Part1

Assalamualaikum n happy Monday.....

I am left with less than 6 months to submit my corrections....Cyiyok Durra...InsyaAllah..Sikit je lagi tu....Don't give up and strive for it... You are nearly to the finishing line. It's not the time to surrender and give up after all you have been through and rest too .

 Yup...what a ride...After 7 years... Alhamdulillah. Masih lagi gigih dan tabah menongkah perjalanan sebagai seorang pelajar, ibu dan isteri. Ramai yang bercakap, betapa kuatnya aku. To be honest, selagi kita x mengalaminya selagi tu kita x pasti sama ada kita mampu menghadapi. Selain diri sendiri, endless support from yours truly, ibu ayah, family and close friends...Semestinya dengan izin Allah... Aku x rasa aku mampu bertahan sampai ke saat ini. Memang boleh jatuh murung teruk weh...hehehehe…..


I have been through many ups and downs since I started my study. Boleh dikatakan, aku x pernah sangka yang so many things happened in my life sejak aku register 7 years ago...Ujian yang menjelma, memang aku sendiri x sangka yang aku boleh survived. Huhuhu...Memang menguji my kesabaran dan sanity juga...Mungkin aku x pernah cerita secara kronology apa yang berlaku selama 7 tahun ni…...

Dari berdua je dengan Mr. Bard...Asalnya mcm nak isi masa lapang. Allah tahu yang terbaik untuk kami. Ayah aku galakkan aku untuk enrol into this program. Masa tu memang aku pun lepak sehabis lepak di UK. Ye lah, aku dh ckp, g UK aku nak lepak je selepas aku dh letih kerja dan belajar dalam masa yang sama. Oh ya, aku buat Sarjana masa aku dok kerja di UPM. Kerja hakiki dah lah leh tahan juga cabarannya. Aku g join MBA full time/night classes. Kiranya lepas habis je aku punch out kerja kul 5.30 ptg... Kelas aku mula 8.00 malam - 10.30 malam, 4 hari seminggu dan weedays basis. Memang aku mcm lipas kudung lah masa tu. Sebab tu Allah x bagi lagi anak kot ;) Dengan Mr. Bard yang kerja denga Oil & Gas company. Fuh..Rumah tu mcm hotel touch n go je. Nak jumpa en suami pun, 2-3 minggu sekali. Sebab nature of his work mmg offshore/oversea sokmo. Aku pula, kerja yang melibatkan student uni ni...Jadual tu pun mmg x menentu, weekend penuh bengkel/conference. Maka, mcm PJJ (perkahwinan jarak jauh) juga laa kami for e first 4 years sebelum kami amik keputusan untuk tukar angin ke UK.... Duit banyak..tapi xde masa..Hahaha...macam mana tu ;)

Back to cerita aku nak masuk mengaji ni…Selepas setahun bersukaria  dan buat kerja amal (aku volunteering di charity shop di Portswood Road). Aku pun terima lah offer study ayah aku tu. Lagi pun dapat local rate...Rasa rugi pula x amik peluang tu kan...Haaaa...masuklah aku …..

Aku register dah di UoS, lepas sebulan je..Tetiba SV aku pindah university ke Bournemouth. Memang aku diminta untuk retreat aku punya registration and move to BU. Ada gap dalam 9 bulan masa tu sbb BU setahun sekali je leh register utk study aku ni. Allah Maha Mengetahui. Sebaik aku register je, 2 months later..Aku mengandung rupanya. Selepas menunggu hamper 5 tahun,,,Tak ku sangka, tak ku duga...Rezeki anak itu, Allah hadiahkan di bumi kelahiran aku sendiri. Memang x terlintas akal langsung yang anak kami pun akan dilahirkan di bumi Inggeris ini. MasyaAllah. Maka, aku hold study aku selepas SV aku suggest untuk hold and ambil study leave selama setahun supaya aku dapat mengandung dan melahirkan dalam keadaan stress- free. Memang tepat sekali decision yang Allah ilhamkan untuk kami. Sebaik je dapat tahu yang aku preggy, episode morning sickness aku berterusan hingga lah ke bulan ke 7...7 bulan ok mabuk muntah terkelepek semuanya n has been warded few times sbb teruk sgt...mmg berat badan masa tu mmg naik skit sangat. On top of that..berita yang sangat merubah my perspective of life berlaku masa buat scan wajib kandungan 21weeks. Kat UK, 21weeks scan tu mmg wajib n sgt detail.

Masa tu lah kebetulan juga parents n two of my siblings Dikyah n Aref happened to come to the UK untuk berjalan2. Masa pakar dah confirmkan yang the baby/Muhammad is a boy and ada CDH (Congenital Diaphragmatic hernia) dleh cuba back kat SINI ….Masa dah dapat confirmation tu. Fuhhhhh….Memamg tak tahu mcm mana nak describe perasaan tu...Memang berendam air mata pagi petang siang malam..Haisssh...tu aku citer other entry lah kot..ni kisah mcm mana aku leh tersambung study ni haaa….n bergelut dgn kisah study ni masuk tahun ke tujuh...hehehe...hebat x aku..Kikiki..lama Ooooo...sampai anak pun dah masuk darjah 1 laaa….

Ok..to be continued...nak sambung buat corrections ;) 


Comments

Popular Posts