Apa yg kurang....???

Ada masa....x semua benda kita boleh share dgn semua org....bak kata org...rambut sama2 hitam (kes org kita) tapi hati lain2....ada sesetangah org, ikhlas dan prihatin dgn permasalahan org lain..tp ada jugak kalangan yg mendengar...yg kemudiannya...bertujuan mensensasikan info yg diterima....seolah2...apa yg berlaku ke atas org itu...datang dari kesalahan insan itu sendiri....dgn selamba bertanya2 soalan seakan2 menunding jari ke kita....seolah2 yg aku x jaga makan laa...banyak jalan laa etc....expert sgt ker org tu??? lupa ker...yg menentukan semua nie...kuasa Allah Maha Esa???

hmmm...entry kali nie agak kompleks skitt....aku bukannya apa....dgn apa yg berlaku skrng nie....ada gak manusia yg aku x tau sama ada secara segaja atau secara x sengaja....bila jer mendapat tahu apa yg berlaku nie....seolah2 mereka lupa....apa yg berlaku tu adalah ketentuan Allah....dgn secara x langsung mengatakan....apa yg berlaku tu...terletak atas bahu aku....salah aku ker??? walhal secara nyata dan jelas....mmg apa yg berlaku nie...luar kawalan aku...dan jugak luar kawalan manusia....even pakar pun x boleh nak cari sebab musabab kenapa berlaku...

hmmm....yg leh aku buat kesimpulan...mereka nie....kurang berfikir secara kritis...dan kurang emphaty terhadap org lain....tapi x kisah lah...aku x perlu lah nak buang tenaga nak pikir2 sgt pasal diorng nie....rugi masa...rugi tenaga...sbbnya...selalunya...org2 mcm2 gini...selagi x kena atas batang hidung sendiri....selagi tu...cara pemikiran diorng akan sama....bukan aku mendoakan yg x baik.....hari nie....kau senang...esok lusa...mana tahu...Allah nak bagi ujian...kita hidup kat muka bumi Allah nie.....mmg akan sentiasa diuji....hatta kekayaan....kepandaian tu pun....sebenarnya salah satu ujian Allah pada umatNya...jadi sebelum nak berkata-kata tu.....pandang..pandang...ingat..ingatlah....hidup nie...umpama roda....cuma tunggu masa dan ketika jer....masing-masing ada bahagiannya...

berbalik pada mereka2 yg Allah kurniakan segala rimpah rahmatNya tu...at least....jaga laa sensitiviti org lain....tanda bersyukur dgn apa yang ada....kata pun kawan......kenal...bukannya x kenal.....Wallahualam.....

Ingatan utk Durra........Sabar itu separuh daripada Iman............ :) InsyaAllah...

Comments

Anonymous said…
rileks ar durra, mmg betul ko ckp, selagi lom kena kat btg hidung sdri mcm tu la..kami doakan yg terbaik utk korang . kami pun penah alami mcm2 dugaan kat bumi UK ni..berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul (paparazi)
Anonymous said…
dear durra..semoga tabah hadapi dugaan.semoga Allah beri kekuatan. semoga Allah beri perlindungan. orang2 yg tidak sensitif tu..anggap saja la kerana tiada ilmu pasal tu & tidak pernah mengalami pengalaman pahit, sebab tu kurang peka menuduh macam2.
-asmah-
Anonymous said…
salam kak wa. bersabar banyak ya. Allah akan sentiasa bg ganjaran yg baik utk hamba-Nya yg bersabar :)

kak wa, nanti letak la gambar family kak wa melawat sana hari tu. nak tengok :)

jazakillah ya ukhti. semoga rahmat Allah sentiasa ada dgn kak wa.

-org jauh :)-
Anonymous said…
Hi kak,

Saya tak berniat meminta akak bersabar kerana orang yang tabah sahaja diberi ujian Allah dan mereka boleh bersabar. Kadang2 kita tak rasa kita tabah tapi pada saya akak memang tabah dan mungkin memerlukan masa untuk menyedari yang akak sebenarnya tabah.

Saya juga tak tahu apa ujian akak terima, tapi kadang2 kita perlu let go sahaja dan berlapang dada dengan kata2 orang. Mereka yang berkata-kata, kadang tu atas nasihat/ pesan orang2 tua sebelum ini kepada mereka, bukan daripada expert pun and it goes well to other people, but not all..kata orang, bukan serasi dengan semua orang.

Kadang tu, mereka berkata kerana mereka concern, but then tanpa disedari nada dan tatacara menulis itu mengguris kita yang dalam dukacita dengan bertanya mcm2..why this, why that..
Dan kita beranggapan mereka tidak empathy sedangkan kita memang sangat/ senang tersentuh apabila dalam mood yang sedih dan dukacita.

Saya pernah mengalaminya dan saya memaafkan mereka and no hard feelings. Sesungguhnya kita yang diuji adalah yang terpilih di kalangan hambaNya.

Ceria selalu bersama insan2 tersayang (your beloved husband and family)...
My dearest friends,

thanks for your supports and concerns..InsyaAllah. ... :)
durra, byk2 bersabar, mmg ade manusia gitu, abaikan je, asal kita happy sudah, insyaALLAH setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya, teruskan berjuang.. (actually tak tau cerita pun, sorry), tp tak kesahla, been there, org hanya pandai ckp je, nak dgr ckp dieorg sampai bila2 pun tak abis kan..just enjoy!
Ani,
InsyaAllah...harapanya lepas nie durra akan semakin tabah dan pandai menilai org...supaya pisang x berbuah 2-3 kali..hehehe...

Popular Posts