Insan Terulung.....

Baginda merupakan insan terpilih dan juga kekasih Allah....mmg idola aku yg utama....masa kecik2 dulu...aku suka baca kisah sirah baginda...termasuk laaa...Nabi-nabi yg lain...aku ada jilid kisah2 Nabi dan Rasul...yg aku dh ulang-baca lebih dr 3 kali....rasanya..aku kena ulang balik baca...sbb dh lama jugak aku x baca sirah Nabi & Rasul...ingat2 lupa pun ada gak...

hari nie...merupakan hari keputraan Nabi Muhammad S.A.W...setiap kali muncul 12 Rabiul Awal..aku gerenti...umat Islam seluruh alam....akan menyambut dgn pelbagai acara sbg tanda mengingati Insan Terulung ini...masa aku sekolah rendah & sekolah menengah dulu...mmg happening kalau tiba Maulidur Rasul nie...slalu aku kena buat persembahan nasyid kat depan kawan2 n cikgu..ehem..ehem...pastu pakat2 Selawat...best jer...ada ceramah...makan2...kenduri...mcm2 laaa gak aktiviti masa tu...dulu2...x baper faham...tp dh makin besar...baru laa betul2 memahami...dan mendalami.....

sedangkan kalau kita atau family n jugak kengkawan punya Bday kita celebrate..tetambah lagi laaa hari keputraan baginda Rasullah; kan...lagi laa kena lebih meriah dan penuh rasa keinsafan..InsyaAllah...sama2 bersalawat paling2 tidak....sbg tanda mengingati baginda...

Hari Maulud (kelahiran) Nabi Muhammad SAW bertujuan untuk memuliakan Nabi Muhammad SAW berasaskan firman Allah dalam Al-Quran

(terjemahannya ) :-

"maka orang yang beriman kepadanya (Muhammad saw) memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (Al-Quran) mereka itulah yang beruntung."
Al-Araf: 157

Antara nikmat paling2 utama ialah dilahirkan sebagai seorng Muslim..menjadi pengikut Muhammad S.A.W..Alhamdulillah.....Rasul Akhir Zaman.....

Comments

Popular Posts