Semalam aku dpt sms dr abah...kata..."rumah kita masuk pencuri"...Aaaaa??? masa tu...aku x dpt info penuh dr adik2 aku..membuatkan aku susah hati...lepas aku borak2 dgn mekyah - my youngest sister yg dok umah parents aku...things are clearer...what happen on that day:

1. masa kejadian - Maghrib, hujan yg lebat bersama2 dgn petir..
2. tiada org dlm rumah - Alhamdulillah
3. brg2 berharga yg kecil2 jer yg dicuri....seperti brg kemas, jam tangan, foreign currency..
4. guna pemotong besi..utk ptong mangga..dan kopakkan pintu pkai pengupil..

mmg ini kejadian pertama keluarga aku..sepanjang kehidupan kami kat situ hampir 3 abad...walau pun semenjak 5 tahun kebelakangan nie..BBB selalu jer berlaku kejadian pecah rumah...2 hari sebelum tu...rumah jiran belakang turut jd mangsa..waktu kejadian; sama..maghrib...n org xde dlm rumah..

walau bagaimana pun...aku amat2 bersyukur...xde berlaku apa2 kat family aku..brg boleh dicari dan diganti...nyawa...amat lah bernilai....

kesimpulannya:

1. BBB sudah x seselamat seperti zaman kanak2 dulu....
2. simpan laa barang2 berharga kat safe deposit kat bank tu...
3. faktor ekonomi - antara penyebab kejadian pecah rumah makin teruk
4. kalau ada duit...pkai laa safety system yg canggih....
5. undang2 manusia..banyak kelemahannya......

Comments

kakZaa said…
Salam...memang untuk makluman u kat area akak sksyn 8 BBB pun dah beberapa kali rasanya lebih 10 kali kot rumah kena pecah masuk...tak kira siang @ malam.Tapi sejak pasang 24 hours guard dah kurang sket, last mth ada rumah kena pukau...pukul 10 pg baru terjaga, bnyak gak brg hilang...anyway kat manapun kena hati2... masa kat Aber dulu pun ada rumah kawan kena pecah siang hari...ada kawan dok Birm semua kotak nak bawa balik Msia dah siap pack kena angkut dgn lori...masa tu diorang gi tour Europe sblum balik...

Popular Posts