Cerdik tapi kurang bijak...

Masa aku kecik2 dulu...selain g sekolah pagi (SRK) n sekolah petang (Sekolah Agama)...ptg2 g main kat padang..cukup akhir tahun..naik pentas amik hadiah..sudah cukup menceriakan abah n mama...rupa2nya...bukan setakat tu jer yg diorang nak....pada abah aku terutamanya....akademik tu jatuh no.2...yg utama bg beliau ialah...pembangunan insaniah ( masa tu...aku pun x tau..apa perkataan yg leh digunakan utk menggambarkannya)....supaya esok aku besar2...aku boleh menjadi seorang manusia yg x menyusahkan org lain...tu dlm bahasa simple laaa kan..nak elaborate banyak2 pun..letih gak..
Jadi antara yg aku paling perasan laa kan...
1. jumpa org tua2...terutamanya...mesti bersalaman tangan...(Menghormati mereka yg lebih senior)
2. "Terima kasih" mmg perkataan wajib...terutamanya...kalau org lain melakukan sesuatu yg baik kepada kita...hatta...benda yg paling simple pun...Tak susah pun nak cakap 2 patah perkataan tu...kan..kan ;) - jenis nie..aku baru2 nie terjumpa kat sini...cian dier...hehehe..
3. Sentiasa bersikap "humble"....x kira kepada sesiapa pun....regarding their status, backgrounds, academic excellence etc...
4. banyak lagi...dan lagi....
Masa kecik2 dulu...aku x berapa faham..apa tujuan diorng buat semua guidelines nie...smpai ada masa aku memberontak...ye laa..kalau x ikut mcm yg diorng pesan...ada 'habuan'nya bila kat umah...kena grounded..kena rotan etc...smpai merajuk2 laa gak aku ngan diorng...n penuh kepala aku..kenapa..kenapa dan kenapa???
Tapi setelah aku jadi dewasa...baru lah semua ajaran diorng tu..semakin jelas objektifnya kat dlm kepala nie...OOooo rupanya tu objektif disebaliknya...baru laa aku faham....
Ada satu phrase yg abah aku suka sgt guna....."cerdik tapi kurang bijak"....bila aku masuk UPM.....baru lah aku memahami lebih dalam dan boleh digunapakai...makna phrase berkenaan...golongan jenis nie...rupa2nya wujud....mujur lah x ramai...sebab kebanyakan yg aku jumpa...lebih kepada "resmi padi...semakin berisi..semakin tunduk"....korang mesti pernah dengar laa phrase nie...aku salute kat golongan yg sebegini...sbb tu..aku suka lepak ngan mereka2 nie..sbb leh belajar banyak dr diorng....terutama Otai2 kat FEP tu...
Paling aku berbulu....golongan "cerdik tapi kurang bijak"...adussss...nak jer aku simbah air...supaya diorng 'terbangun' dr mimpi indah diorng tu.....slalunya...golongan yg sebegini...memang kureeeng interpersonal skills....beranggapan..academic qualifications..adalah segala2nya...tiada rasa hormat pada insan lain..memandang rendah pada org lain..dan selalunya..tidak tahu berterima kasih....in general..mcm tu lah...jadi insan2 begini...aku cuba avoid seboleh mungkin..supaya negative energy diorng tu..x melekat kat aku..smpai leh jadi badi...isskhh..mintak simpang....fuh..fuh...
Ku sangkakan...bila dtg UK...golongan kedua nie...x wujud...rupa2nya...ada gak...sayang sungguh sayang...sbb esok2 diorg nie balik untuk berkhidmat di tanahair....aku kesiankan staff2 dan anak murid diorng....kalau diorng masih lagi membawa attitude yg sama....sgt2 laa sadiss kan...Tapi aku jumpa gak ramai yg terdiri dr golongan yg pertama tu...makin cerdik...makin bijak..aku salute...bijak aku maksudkan...soft skills....sebaiknya2 para pendidik..perlu mempunyai soft skills berkenaan...sebelum dpt nak bising2 ngan student...kenapa diorng xde soft skills...walaupun..xde dlm syllabus subjects...tp benda nie leh dipelajari...dgn cara menggunakan segala pancaindera yg Allah kurniakan...InsyaAllah...
Aku bukan nak imply yg aku nie perfect sgt...ada cacat sini sana...tp aku berusaha utk memperbaiki n menampal...mana2 yg perlukan refurbishment, renovation etc...InsyaAllah...so kepada mereka2 yg dh berjaya...being humble does not mean that you are weak..but it is a symbol of wisdom..
Till then......

Comments

Popular Posts