Banyak mana yg baru cukup??

Minggu lepas...aku tengok documentary nie...Kevin McCloud slumming it...mamat nie cuba menyelami kisah kehidupan mereka2 yg tinggal di kawasan paling errmm...serabut+kotor kat Darabi, Mumbai..kawasan slum...yg telah diceritakan dlm Slumdog Millionare yg femes tu...

Mula2 tengok..mmg kembang tekak habis...campur x percaya yg ada manusia yg boleh hidup dlm kawasan yg sebegitu x hygenicnya...dgn xde proper facilities..dr segi air, elektrik..perparitan..dan yg paling obvious..pembuangan sisa manusia..isshh..senang citer..jamban laa....selamba je..buat aktiviti harian..kat tepi2 parit..longkang..mana2 yg sempat laa org kata...Kevin pun pening masa mula2 masuk kawasan tu...aku pun leh bayang betapa tengitnya bau udara kat situ...adeh...selain tu...mereka2 nie...hidup harmoni bersama2 sampah-sarap...dan haiwan2 lain...yg suka menetap kat kawasan mcm tu..cik TI..kus...kusss semangat aku...

lepas tengok 2 episod...banyak yg aku leh belajar dr mereka2 yg gagah lagi perkasa:
1. mereka nie..leh kata kan survivor habis laa...salute kat depa nie!!!

2. utk gembira...material etc x menjanjikan kegembiraan dlm hidup (huhuhu...terharu aku tengok diorng boleh happy ngan hidup diorng yg serba kekurangan...OOoohh..rasa diri nie kerdil)..diorng x perlu kan iPod..x perlukan branded clothes..x perlukan designer items..utk happy...mcm mana tu???..tp diorng happy..aku tengok pun..aku x berapa nak percaya..tp tu laa hakikatnya..diorng mmg happy!!! Kevin pun kagum ngan keceriaan yg dia nampak....adakah aku boleh jadi setabah diorng2 nie??? tanpa semua materials yg ada skrng??? semuanya mmg bermain dlm kepala otak aku nie...huhuhu...

3. bukan diorng mintak hidup diorng mcm tu...tp diorng make do dgn apa yg diorng ada....just imagine...dlm rumah yg sebesar ruang tamu kat umah kebanyakan org skrng..boleh memuatkan 21 org ahli keluarga..dari 3 generasi..MasyaAllah..kat situ laa dapur, ruang tamu, bilik tidur...yet sorng pun x mengeluh...jelas kelihatan...yg diorng happy...adeehh..umah yg aku duduk skrg nie..pun..kira ok sgt2 kan..huhuhu...diorng mandi kat luar rumah jer..kena beratur nak g berak..mcm citer P.Ramlee dolu2..

4. do not under estimate a person...walau pun diorng nie duduk kat area yg mcm gini..rata2 g sekolah..83% diorng ada pekerjaan...yg pasti..leh speaking London..ok..

5. yg paling Kevin terkejut...crime rate sgt2 rendah kat area nie....errmmm.....

6. Bersyukur dgn apa yg ada.....Alhamdulillah...rasa mcm kita nie dah susah..tp kat luar sana tu...mmg ramai yg kais pagi makan pagi...

Kalo korang leh layan documentary nie..mmg betul2 eye opening laa org kata...aku dr mula tengok smpai ke sudah..mcm2 reaksi n memek muka ada..hehehe..tu yg my abang cakap sepanjang dok tengok citer nie...dia cakap..x lalu..jgn tengok laa..tp aku nak tengok gak..sbb sgt2 menarik...leh search dlm internet...

oraits..adios..

Comments

Neny said…
kan...kena selalu tgk benda2 camni utk memberikan keinsafan kpd diri. Kalau x lupa ngan nikmat dunia.

Popular Posts