For the 2nd times...

Ahad lepas...sekali lagi aku...dgn x sengaja...'melawat' emergency unit kat sepital....dlm tempoh x smpai 3 bulan..kali ni kisah lain lak...2 hari lepas tu...demam..lepas attend majlis muzakarah yg x mula on time tu...pulak lama giller tunggu diorng membebel2.....menyebabkan perut aku kosong..lepas tu..lapar punya pasal...termakan lebih skitt...huhuu...esok..compom demam...sabtu tu..Alhamdulillah...dah baik...jadi ingat semuanya ok...Ahad tu...rezeki mmg murah...ada sahabat2 yg sudi menghantar makanan...Ohhh terharunya saya....time kasih bebanyak korang...mlm tu...perut rasa sakit sangat2...adeh...ingat gastrik biasa..telan ubat indigestion tu..x jalan..lagi teruk ada laa..akhirnya..serah diri kat sepital....

Dlm kul 5 pg....diorng antar ke ward...sbbnya...mcm ada swollen kat sebelah kiri abdomen...aduss...kata doktor...leh jadi kena undergo surgery..aerrkkk!! tidak.....lepas melalui pelbagai proses...kena drip ntah baper kali...amik darah pun dh x larat kira...naik ambulance pun 2 kali...melalui proses2 yg meletihkan dan memenatkan...ultrasound apa bagai..masuk kuar masuk ward yg berbeza...serah diri jer laaa kat diorng nak buat apa2 pun....dan paling sadiss....melalui proses yg paling traumatic skali...punggung ku telah diseluk oleh pakar surgery...huhuhu..2 kali tu!!!! sakit..mmg sakit...hampir 24 jam....xde satu makanan pun yg masuk dlm perut nie....huhuhu...mujur ler...diorng bg minum air...air kosong...

Akhirnya....isnin tengah malam tu...discharge...sekumpulan pakar dtg kat katil n broke e news.....xde apa2....walaupun...awal2 tu...pancreas aku ada sedikit inflammation...maybe apa yg aku alami tu disebabkan oleh situasi yg aku lalui sekarang...tapi diorng kata...result tu x significant...kalau rasa x ok lagi...we are welcome to come and stay...huhuhu.....InsyaAllah....kami selamat...Alhamdulillah....sempat gak aku merasa menu hospital yg mcm2 tu...hehehe...mcm order kat restoran pun ada ;)

lepas nie...mmg aku kena jaga giller2 laa pemakanan aku...yg pasti...buat masa nie....

aku kena avoid:
1. makanan yg pedas2- meaning that...no more malaysian/asian foods for me...no no no to curry..asam pedas etc...huhu
2. makanan yg panas2- nie mmg aku punya favourite..nak makan apa..semua nak panas jer...huhuhu....
3. yg masam2- mmg kena pantang laaa....

yg aku kena makan:
1. makanan yg sejuk2- kena belajar laa makan salad..poached salmon..yg ala2...x panas tu...
2. neutralkan asidic dlm perutku- susu, milkshake, smoothies, ice cream, muller rice dan sewaktu dgnnya...
3. makan dlm kadar yg sedikit..tapi kerap...
4. diet yg seimbang.....

Pengajaran utk aku....dalam kemewahan rezeki melimpah-limpah Allah bagi kat aku dan keluarga..sbb Allah sayang lah Dia bagi Ujian...supaya x lupa dgn nikmat yg Dia bagi dan lebih dekat padaNya...Alhamdulillah.....I'm sooo grateful and bless....

Comments

Neny said…
owh, kesiannya aku dgr...everything ok ke durra?

Take care, dlm situasi ko skrg ni mmg kena extra precautions. aku doakan semoga semuanya selamat.
Neny,

thanks for ur concerns....Alhamdulillah semuanya ok...mmg lepas nie..aku kena extra careful dlm memilih makanan yg bersesuaian ngan keadaan aku skrg =)

Popular Posts