Kisah GP.......

errmmmm......kat sini....doktor yg keje kat klinik tu..lebih dikenali sebagai GP (general practitioner)...bukan GP racing motor/keter tu ye kengkawan....hehehe...kalo kes2 biasa...kena jumpa GP yg telah ditetapkan lah utk kita tu...mcm aku...GP aku dekat jer ngan umah...klinik panel yg aku selalu g nie bawah seliaan 2 org GP..suami isteri..pasangan Thomas...nak jadi kisahnya....aku ada beberapa kali gak laa g jumpa GP...sama gak ngan my abang pun...aku lebih suka jumpa ngan mr. Thomas...dari jumpa mrs. Thomas....sbbnya...si suami nie lagi attentive dan rasa lebih knowledgeable lagi dr si isteri...kat sini...nak prescribe ubat2an yg khas...hanya GP jer yg boleh...takat ubat batuk....demam.panadol tu..beli sendiri jer kat farmasi....jgn susah2kan diri anda utk berjumpa GP ye..sbb nnt anda akan keciwa..yg dpt...hanyalah NASIHAT...akekeke...been there...done that :P

panjang berjela laa pulak explaination aku...hehehe...mcm gini...semlm..aku ada appointment ngan GP..sbbnya...ada mcm tompok2 putih kat badan aku...selain eczema aku yg makin teruk tu...jadi dgn concernnya dan harapan utk mendapat ubat2an yg sepatutnya...aku pun melangkah ke klinik tu dlm hujan2..bila dh smpai tu...aku terdapat laa jumpa si isterinya Mrs. Thomas...dh rasa mcm x baper happy...jumpa dia...bgtahu n tunjuk2 apa2 yg patut...dia pun kuar ler hyphotesis dia...aku kena Vitiligo..putih2 tu sbb kulit aku hilang pigment...?????? apakah??? pada aku...mcm panau skitt jer....aku x puas ati..tanya dan tanya lagi...dia kata mmg mcm tu..xde ubat...hah??!!! dia leh kata...dia pun ada gak...haru sungguh!!!

aku dh nak jem...pastu aku tunjuk laa eczema aku...dia cakap..pakai E45...ok laa lepas tu...aku cakap..aku dh cuba mcm2 jenis cream termasuk laa E45 tu...even tiap2 hari "bermandikan" baby oil lagi!!! dia jawab...biasa laa cuaca sejuk2 gini...badan cepat kering..sapu jer banyak2 n kerap2...tu pun aku dh buat gak..dh mcm luka gak kulit aku tu...iskkhh...mmg x terkata dah...sabo jer laa....huhuhu...aku balik...dgn beberapa nota yg minah tu print...menerangkan apakah Vitiligo tu...hampeeehhh....mcm tu...aku pun leh jadi doktor :P

balik..bila citer ngan my abang...kena gelak..pastu kena bebel.."tu laa org suh g apotheke/farmasi kat austria aritu x nak".....huhuhu...salah sapa?? mmg aku punya salah gak..sbb kat sana...senang nak dpt prescription drugs nie...tunjuk kat pharmasist...pastu diorng prescribe...kat sini...farmasi leh kuarkan ubat2 tu...hanya selepas dpt prescription letter dr GP...benda dah lepas...jd..caranya...pesan kat mak ayah aku laa..suh diorng bawa cream yg sepatutnya jer la....

my abang pun...fed up gak ngan GP pompuan tu...katanya incompetent...berbanding ngan suami dia...dh ler mcm malas jer nak dengar/tengok patient...slalu diagnose x tepat..aritu abang aku terseliuh...dia forwardkan ker hospital katanya kaki my abang patah...smpai sana..nurse cakap...x kan laa GP x leh beza antara patah ngan terseliuh???hmmm....banyak lagi incident ngan minah GP nie....next time...nak g klinik..aku nak jumpa yg suami dia jer...hehehe...

kesimpulannya....semlm jer aku jem ngan minah tu...tidak lagi arinie...hehehe.....

Comments

Popular Posts