Tanya Fahmi: Siapakah nama anak kita?"

its a special request from my 'baby' brother....meh kite tengok...apakah jawapan kepada persoalan yg diutarakan...aku selitkan jugak ler...selagi aku x jawab/reply...selagi tu laaa....budak 'bertuah' nie akan tanya aku...kakwa...dah buat belum soalan kami? haissh...mmg habit dia dari kecik...kalo berjanji dgn dia...kalau dah terjawab..iYer...dia akan ingat sampai mati...n tuntut selagi x dapat...hehehe...kalau nak selamat..n gamak x mampu nak buat...baik bgtau Cannot...so far...dia leh terima..as long as...there is a valid reason behind the "No..No"...panjang berjela betul aku 'bercerita'....hehehe...so En. Arief..a.k.a Mat Arip...sila baca dgn penuh tawaduk ek...

1. Apakah nama anak anda (sekiranya...xde lagi...jawab cara xde...kiranya...teringin nak bagi nama apa..) in my case...dah ada :
Muhammad Haikal Bin Badril Hisham...nama diberi since 16 July last year.....

2. Bagi sebab kenapa nama berkenaan dipilih?

Muhammad- memuliakan baginda Rasullah S..A.W (mcm jugak tujuan nama tuan punya blog Mat Arief itu dipilih) lagi pun...sedap apa nama tu kan ;)

Haikal- ( based on arabic...maknanya : subur..membesar dgn baik..organisasi yg kuat..ini pun hasil 'siasatan' yg dilakukan oleh adik aku yg pakar bahasa Arab- Al-Azhar graduate in Arabic Literature a.k.a Mek Jah..yg sedang buat PhD dlm bahasa Al-Quran nie gak) memandangkan sesuai dengan keadaan kesihatan Muhammad Haikal yg sgt unik....hopefully...lungs MH subur dan membesar dgn baik..dengan izinNya..Ameen....
Memula aku nak letak dgn ejaan HaiQal...bukan K...tapi pakar bahasa n nahu cakap...perbezaan abjad telah merubah makna..kepada makna yg x elok...aku pun...ikut lah yg Mek Jah suggest...Haikal it is...xmo sebab nak bunyi glamer..lain lak jadi maknanya...

3. antara nama panjang dan nama pendek...yg mana lebih aku suka?? kenapa?

Ikut hati nak nama pendek....ikut abah MH...beliau nak bagi nama 'Muhammad' sahaja...tapi sbb mama dia...suka makna 2nd name iaitu Haikal..org cakap nama tu Doa..jadi aku bagi options utk org ramai nak panggil nama anak aku..cumanya...aku suka diorng panggil full name...xmo dijadi nama lain lak..kalo Haikal..Haikal..xmo tetiba jadi Carl ker..Hai ke..ataupun...nama Muhammad...tetiba boleh nurse kat neonatal unit tu..panggil anak aku..Mo..TIDAK!!! apakah!!...ingat anak aku NeMO ke...hehe..

berbalik naper ada 2 nama...its a win-win situation..letak dua2..after all...aku yg register nama kat sepital...so ikut boleh ikut suka nak letak nama apa...hahaha...

sama gak mcm nama tuan punya blog yg suruh aku buat soalan2 nie...hahaha...aku jugak tukang g register nama beliau di Hospital A.Setar itu...muahahaha....(en.fahmi...yg bijak lagi memahami itu..sesuai x nama anda??? wink..wink..wink) xde royalti ke utk kakakmu ini???

wokeh...sudah tertunai 'janji'.....sila laa tunaikan 'janji' anda ;) selamaaaattttt......

Comments

Popular Posts