Erti kesabaran...

org cakap....idup kalau xde dugaan...x nama idup....aku yakin...semua org hadapi mcm2 dugaan....cuma yg membezakan...mcm mana kita deal ngan dugaan2 yg mendatang tu...ada org...bila dugaan dtg...jd sgt2 down...kira mcm...idup nie dh abess laaa...semua benda depan mata...mmg dh x menarik....kalau down awal2 tu...bila dugaan dtg...biasa ler...tp lepas tu...kena mau bangun balik n bersemangat utk hadapinya....yg penting...mcm mana kita menghadapinya...adakah kita redha...atau kita rasa tersangat2 dibebankan.....

pada aku...dugaan yg datang tu...tanda ingatan kasih sayang dariNya...sbbnya..in my case...dugaan itu membuatkan aku 'rapat' dan terasa sangat2 berterima kasih dgn Sang Pencipta...masa tu baru teringat...segala2 nikmat yg dikecapi...segala kebaikan dan kebahagian hidup yg Allah limpahkan...jika difikirkan dari sudut positif....

aku pun manusia biasa jer...mula2 tu..mmg sgt down n sedih yg amat...kenapa laaa semua nie terjadi..kenapa aku? kenapa x org lain...lepas amik masa fikir2...dgn ilham yg Dia bagi jugak...baru dpt menenangkan diri....terasa kerdil jer diri...sbbnya...Ujian yg Allah bagi kat aku tu...apalah sgt berbanding dgn Ujian yg Dia bagi kat org lain...dlm erti kata lain....jgn tengok org yg atas dari kita....jika kita compare ngan org yg kat atas kita...mmg sah2 kurang sifat syukur kat situ...kita ukur dgn org yg lebih bawah dr kita...dari situ...akan timbul perasaan syukur...Ooohh...ada org lain lagi yg teruk dari aku....itu cara penghayatan aku laaa kan....org lain? aku x tahu...tp itu cara aku....ikut hati zaman dolu2..jauh sekali pendekatan aku dgn hidup...huhuhu....tp selagi 'Ujian Besar' kita x lalui..klasifikasi besar mcm mana tu..depends on memasing.....pandangan kita tentang hidup...mungkin agak susah nak berubah secara drastiknya...mcm yg aku alami....Kenang2 balik...aku bersyukur sgt2 Allah bagi peluang utk aku berubah kepada Durra yg baru nie....Durra yg sgt positif...most of e time....seboleh mungkin...Ameen....sbbnya aku tahu...semua tu hak Dia....

Jadi kengkawan...Jangan anggap Ujian itu satu musibah...Anggaplah ianya satu peluang hidup yg Allah bagi kat kita supaya kita lebih mengenali diri sendiri.....Membuka jalan kepada rasa Syukur kepada Sang Pencipta....Wallahualam....

p/s: nie dari kacamata insan yg serba-serbi lemah.....nak citer cara 'Ustazah Pilihan"...aku mmg xde criteria yg selayaknya... :)

mood: sedang menenangkan diri....menghadapi apa yg kat depan nie haaa...aisseeh....semangat..meh ler semangat.....perjuangan yg belum selesai....

Comments

Ye Duraa, terima kasih banyak2. Walaupun ko tak tujukan pada sesiapa, aku nak terperasan jugak. I'm picking myself now... swimming up from the bottom of the ocean. Maafkan aku kalau aku terlalu obses in my little box. Allah mmg sayangkan aku sangat2. Aku aje yang terlalu buta tak nampak hikmahnya. Terima kasih kerana bersama2 aku, kau & Rini, are my knight in shining amour...
Dearest Chah..
aku sebenarnya menenangkan diri sendiri...dgn menulis mcm gini..salah satu therapy utk diri sendiri..supaya Bersabar dan terus bersabar...InsyaAllah..Allah sentiasa ada utk hambaNya.waktu kita senang n susah..cuma kita hambaNya..bila senang..mmg susah nak ingat..keep on praying..satu hari..Dia pasti akan memakbulkannya..bila? tu hanya masa yg menentukan...Wallahualam..

take care Chah...ko mmg seorng yg kuat...

Popular Posts