It wont be the same.....


Alhamdulillah...hari nie masuk 2nd day of Ramadhan di Southampton...kitorng mula sehari awal dari Msia...on 20th July, 2012 yg jatuh pada hari jumaat....masuk tahun nie...dh 4 tahun...berpuasa di perantauan...dan 4 tahun jugak bakal beraya bertemankan lagu 'Dendang Perantau"....seperti puasa2 yg lalu...tempoh puasa leh tahan panjang serta menguji kekuatan mental dan pysical...sebabnya Ramadhan A-Karim jatuh dlm musim panas /summer...this year...jatuh betul2 peak summer...siang yg terlebih2 panjang dari waktu malam...lebih 17 jam...Maha Suci Allah....aku berdoa...supaya aku diberi kekuatan utk menghabiskan tuntutan Rukan Islam yg ke 3 nie...Ameen....

Tapi kali nie...terasa sgt2 berbeza...tiada lagi kata2 memberi perangsang dan nasihat suruh meningkatkan amalan..rajin2kan g tarawikh..baca quran banyak2 etc....dan ucapan...selamat berpuasa dari bonda tersayang...sayu rasanya...sebelum nie...aku leh tolerate lagi...wpun jauh di mata....tapi suara yg selalu aku dengar selang sehari...membuatkan rindu tu leh dibendung....Raya kat perantauan pun org cakap...mcm x kisah jer...dgn harapan...esok2 aku balik Msia...leh ler aku qada raya dgn diorng semua...alahai....apakan daya....dh ler masa mama datang aritu...siap bawakan baju raya kami 3 beranak..alahai...lomah lutut den nie haa bila tengok baju2 tu semua....adoiiii.....kita mampu merancang...Dia yg menentukan....

Tp tahun nie...mmg terasa mcm ada sesuatu ruang kosong yg besar dlm hati nie....entah ler....bukannya x redha...tp di luar kelaziman...yg mesti aku biasakan diri....sehingga akhir hayat...yg aku dh xde ibu...utk turut serta dlm event2 hidup aku...chapter tu semua dh berlalu....apa2 pun...masih baru lagi pemergiaan mama...x smpai 3 bulan...Ramadhan menjelma...n Syawal pun akan turut menjelma x lama lagi...mmg banyak membawa memori indah dgn mama....pada aku laa...perasaan nie mmg xleh nak bayang...selagi kita x hadapinya sendiri...so, hanya mereka yg kehilangan ibu..jer yg leh selami apa yg aku rasakan...bukan utk menidakkan kehilangan yg lain..tp X SAMA langsung laa hilangnya seorang IBU.....aiseh...syahdu lak entry kali nie...huhuhu...mmg seyes terasa laa kan...sebelum nie leh buat ala2 macho gitu...hehehe...tp aku manusia biasa jer...so ada ups n downs...so arinie...aku dgn selambanya declare...hari nie adalah down aku hokey!! plus dpt berita yg x baper best...bertambah2 down...moga esok hari yg lebih ceria...esok ada carboot..ahakss...utk menceriakan hati.....

Doa aku...utk Ramadhan kali nie...Allah permudahkan segala urusan kami di sini..so dpt settle kan apa2 yg patut dgn segera...supaya dpt balik ke Msia...aku pun rasa...dh smpai masa utk pulang...cuma mahu pulang dgn urusan yg dh settle...utk bersama2 dgn keluarga....especially, adik2 aku tahu...they need someone to rely on....to talk to...sebagai anak sulung...aku kena isi kekosongan yg mama tinggalkan...wpun for sure...x kan sama mcm mama ada...tp i have to be there for them...InsyaAllah..Moga Allah permudahkan semua urusan kami...di sini dan keluarga di sana...

nota kaki: it wont be the same......................no matter what...Al-Fatihah utk mama kami...

Comments

Popular Posts