Minggu itu...

Catatan kali nie lebih kepada personal diary yg konon2 leh refer di masa akan datang...

6hb November, 2012 ( Selasa)
- sepanjang pagi...mmg baby bergerak2 mcm biasa...n bila menjelang noon..baby mcm stop moving..ingat baby tido or tengah relax2 jer...tp bila dh smpai ke ptg..rasa mcm lain mcm...sbbnya...x pernah laa baby dok diam2 lama mcm tu...jd call my abang n tunggu dia balik dr office..n after taking dinner n solat serta called the hospital...dlm kul 8.00 mlm tu..gerak n mcm biasa...diorng monitor baby's heartbeats plus contractions...Alhamdulillah..lepas sejam..diorng pun satisfied ngan results..kitorng pun balik ler...dari weekend..Braxton hicks contraction agak kerap..1-2 jam sekali...tapi xde laa obvious sangat...

8hb November, 2012 (Khamis)
Pagi2 tu mcm biasa...bangun n mandi..sekali ada darah atau nama glemer 'show'..gelabah jap...pastu pakai pad..nak make sure..ilusi ke realiti..tunggu ler dlm sejam..hmm..nampaknya...realiti..jd call lagi sekali sepital..sbb diorng pesan..kalau tanda2 mcm gini jadi..just gave them a call..sbbkan kes placenta previa aku tu...n midwife cakap...sila dtg ke sepital...hoho...aku pun call my abang...n 1 hour later, we arrived at the PAH. Same place- Day Unit yg aku dh 'lawat' 2 hari lepas..lepas doctor check, dia pun bagi verdict..aku kena bermalam kat hotel 6 bintang nie..sbb diorng nak montior..adeh...mujur dh bawa beg sepital siap2 dlm keter...so kena laa warded kat Burley Ward (Ward yg sama aku kena lepak seminggu masa Muhammad lahir 2 tahun yg lalu). Contractions masih lagi 1-2 jam sekali..aku pun xde laa nak expect apa2..dh diorng suh lepak..aku mmg lepak..heheh...dh ler makanan leh order ikut menu..hoho..apa lagi..aku layan citer Adam & Hawa ler jawabnya...malam tu..my abang bawa Muhammad utk visit aku...sedih lak rasa sbb tu ler 1st time aku xde bila waktu dia tidur...hmmmmm...syahdu sat!!

9hb November, 2012 (Jumaat)
Malam tu...aku sempat lagi baca magazines yg my abang bawa..plus bilik katil 4 tu..ada aku ngan sorng minah salleh yg batuk x berhenti2...cuak gak..kot ler dia ada Tibi ke..gulp!! Jadi lepas layan A&H..minum milo 3 in 1 cicah biskut gula..aku pun tido...sedap2 tido..aku rasa berpeluh..peluh sejuk..n kaki mula sentap2..terasa sakit yg amat sgt..aku pun dh lupa mcm mana contractions yg amat nyilu n menyakitkan tu..adeh..ingat leh tahan lagi ngan macho nyer...tahan ler kejap dlm 1/2 jam..makin lama..makin menggila-gila rasa sakit tu..adehh..xleh tahan dah...aku pun tekan ler button panggil nurse..diorng pun dtg..check apa2 yg patut..tp diorng kata..xde bukaan lagi..so aku kena laa pasang ngan mesin yg monitor contraction ngan baby's heartbeats....tp kejap jer..dlm 10 minit...result atas kertas tu, ala2 mcm statistic gempa bumi dgn skala Ritcher yg tinggi 10.0 and over...diorng terus call labor room kat bawah..sorng panggil porter..sorng lagi..tolong kemas barang2 aku yg leh tahan banyak (sbb ingat nak kena menginap lama kan...hehehe..mcm2 aku bawa termasuk bantal..)

Diorng suruh aku call my abang...masa tu dlm kul 4.30pagi...aku cakap kat my abang...SILA DATANG SEGERA..n lepas 15 minit..diorng dh letak aku kat Room 12...n sedikit kelam kabut sbb diorng x sure..aku nie kena C-Sect ke normal delivery..mmg xde obvious instruction dalam birth plan aku tu..in fact dua2 delivery tu tercatat..mmg sgt confusing utk diorng..jadi mmg kena tunggu doktor datang...n buat pemeriksaan...Alhamdulillah..doktor bagi green light yg aku leh deliver secara normal...sbb masa tu dh bukak 3cm..dlm kalut2 midwife n pembantu nak siap2kan perkakas etc...aku rasa sakit teramat..minta ler epidural..diorng kata..xleh..kena cukup 5cm..so aku amik gas&air ler mcm sebelum nie...

Dalam jam 5 pagi..my abang pun sampai...n xleh nak bayang mcm mana...sakit yg amat...huhuhu...aku rasa nak teran jer..hohoho...mintak lagi epidural..kot2 ler dapat..huhu..nampaknya x gak dpt..hehehe...bila rasa urge mcm nak terbe#a* tu...aku ingat2 lupa masa Muhammad tu..aku belasah jer teran..mmg degil n x ikut arahan midwife...mula2 dia ckp..nampak rambut dh masa 1st time tu..aku mmg x percaya..hoho..kali kedua, dia ckp lagi sikit sbb dh kuar bahu..ehhh...biar betik!!...aku x percaya gak..sbb diorng kat sini mmg sgt positive dan penuh ngan moral support..u can do it laa...u r almost there..good effort ler..mcm nak bagi moral support dlm sukan lak....anyway, tu yg buat aku sgt suka bersalin kat sini...midwife  aku kali nie..mmg xde cakap banyak sgt..dia ngan assistant dok tunggu jer..hahaha..boleh mcm tu?? kali ke3...aku teran bersungguh2...uwaaaaaa....dengar ler suara merdu cik Ilmi Noura..Alhamdulillah..mmg sgt2 x sangka n lega yg teramat bila tengok Ilmi..diorng terus bawa letak atas aku..n cord pun x potong lagi..my abang yg tolong potongkan...

mmg lega yg teramat-amatnya..x sgt2 x sangka yg secepat tu..Jam 5.57 pagi cik Ilmi Noura selamat dilahirkan...berbeza masa Muhammad dari jam 3pg- 11.45 pagi...Syukur ke hadrat Illahi sbb diberikan kemudahan utk melahirkan baby kali nie..kami berdua dalam keadaan yg baik dan ok...berkat doa keluarga dan kawan2 semua...Alhamdulillah...Ptg tu diorng pindahkan kitorng ke Broadlands Ward...n malam tu dari sorng jadi 2 org..cik Ilmi temankan mama dia..n make sure mama dia x tido malam..hohoho...

10hb November, 2012 (Sabtu)
Lepas dh settle few test utk cik Ilmi termasuk earing test, Vitamin K injection etc..n check utk aku gak...dlm tgh tu diorng discharge kitorng...yuhoooo...leh balik rumah...mmg 1st experience ler utk aku...dari segi baby terus ada kat aku...totally different experience in comparison to Muhammad...seminggu duduk kat Burley Ward, without baby...nak tengok Muhammad kena turun bawah ke Neonatal Unit..org lain yg tolong jagakan dia..n aku kena discharge pun sorang2..Muhammad kena tinggal kat sepital...mmg sgt2 berbeza laa this time around..Alhamdulillah.......minggu seterusnya, tunggu midwife dtg melawat dan juga health visitor...my abang dpt 2 weeks paternity leave..tp dia pun kalut ngan viva dia gak...kesian tengok my abang..lepas settlekan kitorng, dia kena g study lak...mmg mata panda laa dia..hehehe...xper...moga Allah permudahkan urusan keluarga kita..Ameen...


Terima kasih kepada semua yg sudi berdoa utk kami sekeluarga..Semoga Allah mempermudah juga urusan korang semua...Sesungguhnya..Doa itu senjata orang mukmin.Wallahualam.. :)

Comments

Popular Posts