Saturday, December 1, 2012

Berita di pagi Sabtu....

Seawal pagi sabtu, lepas jer aku selesai BF cik Ilmi..sambil2 tunggu nak breakfast, aku pun godek2 ler fb dari hp aku..terbaca satu status dari member aku yg buat aku rasa tersentak...ucapan takziah utk kawan sekerja beliau yg telah menerima Ujian besar dalam hidupnya...Nama yg disebut2 tu sgt2 familiar walaupun dh bertahun tak dengar namanya...jadi aku pun buat 'research' dlm fb..

Yup, mmg x syak lagi, kawan yg kawan aku maksudkan aku tu...rakan semengaji, sesekolah, sejiran dan juga sekampung aku Bandar Baru Bangi..dari dia yg sulung sampai lah ke adik-adiknya yg lain, kesemuanya belajar mengaji Quran dgn mama aku...Keluarga kami memang saling mengenali antara satu sama lain..Bangi masa tu hanya ada Fasa 1 dan 2..Cuma bila dh besar dan berkeluarga masing-masing membawa haluan mengikut rezeki masing-masing. 

Ya Allah, sungguh besar ujian yg beliau hadapi.. Kehilangan seorang isteri yg sedang sarat mengandung serta anak bongsu dalam satu masa yg sama..Ya, kehilangan 3 orang insan tersayang yang pada aku, betul-betul menguji kesabaran dan keimanan seseorang. Walaupun beliau serta anak sulung dan kedua selamat, tapi kesan kehilangan insan tersayang di depan mata..Serta anak-anak arwah yg masih kecik2 lagi sudah kehilangan sentuhan dan kasih sayang seorang ibu...MasyaAllah..hmmm...x tau nak cakap macam mana..Semuda itu, anak-anak ini kehilangan ibu mereka. Dibanding dgn diriku yg Allah bagi peluang lebih lama untuk bersama2 dgn mama...Sayu..sedih semua ada...Teringat maksud surah Ar-Rahman..ayat yg berkali-kali diulang: 

Ayah 16: "Then which of the Blessings of your Lord will you both (jinns and men) deny?"


Terdetik dalam hati aku..."Semuanya hanyalah Pinjaman semata-mata..Sekiranya dipanggil pulang oleh Pencipta..Dia sememangnya berhak".... Al-Fatihah utk arwah Siti Khadijah serta kedua-dua anaknya...Semoga Faizal Arif dan 2 org anaknya tabah menghadapi kehilangan insan-insan tersayang...Al-Fatihah..

Klik di sini utk makluman lebih lanjut.

No comments: