Dugaan 2 minggu...

Lama gak ler aku x mengadap blog sebabnya...2 minggu lepas, satu rumah kena dugaan sihat sebelum sakit. Senang citer SAKIT. Memang betul2 ujian kesakitan kali nie, n by far e longest and prolonged sickness among us. Al-kisahnya, sebelum gerak ke London on that Sunday, aku sendiri dah batuk2 and just telan paracetemol n makan lozenges. Tapi xde la rasa teruk sgt smpai xleh nak bergerak. Since, we all dh booked Premier Inn kat Hayes, London and aku batuk2 biasa jer. Plan diteruskan juga utk ops birth cert n buat passport utk Cik Ilmi and abah dia..my abang pun dah amik cuti utk Isnin tu..

Sesudah subuh Isnin pagi tu, kami anak-beranak bergerak n berkampung ler kat Malaysian Embassy kat Belgrave Square nun sbb nak elak traffic jam plus nak amik no terawal sekali. Alhamdulillah, berjaya sampai dlm jam 8.30 pagi n bila office bukak kul 9 pg tu..kami dpt ler no 6 gitu (ada lagi org yg datang awal lagi dari kami!!!) so dh settle semua bab kat kaunter dlm kul 11. Mujur ler dtg awal n dpt no awal..rakyat Msia punya la ramai hari tu nak buat urusan kat Embassy sampaikan semua pelusuk opis yg sememangnya kecik tu PADAT!! siap berdiri2 kat lorong2..even kat depan toilet pun penuh!! Settle bab tu, kami boleh collect balik jam 3.30ptg. MH dah tersgt hyper n cranky sbb dia lapar, boring ramai sgt org n xde tempat nak lari sana sini..Syukur cik Ilmi kita tu nyenyak je tido dlm baby carrier dia n buka mata n nangis bila dh nak masuk keter..hehehe...good girl..

In between the break, kami pun g la makan kat Holiday Villa Hotel (own by Malaysian) n solat sekali kat sana. Take our leisure time kat situ sampai lebam!! hahaha..lama gak tunggu nak 3.30ptg, bawa ler si abang MH nie g lari2 kejar pigeons kat Hyde Park. Malas dh nak g kat Bayswater tu, sesak otak rasanya..cukup masa kami pun g amik segala documents tu kat Belgrave Square..Alhamdulillah, berjaya kuar dr London b4 5 o'clock..dan selamat sampai ke Soton dlm jam 7 mlm...mmg pengsan n penat giller semua org..

Esok bermula lah episod yg x baper best, aku rasa badan pun dh makin panas..tup2 Muhammad yg 1st jatuh sakit, demam plus asthma attack..lepas tu, kena pulak dia vomit yg teruk. Makan apa or minum, semua kuar there n then..habis berkecah 1 rumah. Ruang tamu dh jadi sepital sementara. Dalam dok kalut MH x baper ok, cik Ilmi lak kena selesema n batuk..mmg dua beradik tu aku letak kat ruang tamu. Hampar duvet n letak ler dua2 org tu kat situ..aku sendiri pun mmg bertahan telan paracetemol jer..seharian Muhammad dok muntah..smpai last, aku dh x berani nak bagi dia makan apa2..n cuma bagi minum air kosong..tu pun dia muntah gak..aduss...winter bugs punya penangan..cuma berawas dh Ilmi, supaya dia x berjangkit.

Muhammad jgn cakap ler, dh flat n dehydrated. aku pun rasa x sedap ati..mmg malam tu, x tido laa dok tengok dia. Kul 3 pagi baru mamat tu berjaya tido kejap n air dia minum tu x kuar dah..next morning, jumpa gp n Muhammad mmg x responsive n active mcm biasa. GP refer dia ke sepital. So, aku call ler my abang n bawa Muhammad g sepital. Kat sana, kena dok kat observation ward n slowly diorng tengok Muhammad dh ok n mula nak minum air n x muntah2..diorng pun lepaskan..In case jadi balik, boleh terus direct refer ke sepital..Alhamdulillah x kena tahan, lama dh gak x berkampung kat hospital..letih rasanya..huhu..

So, settle laa bab Muhammad..lega..sekali next day..aku ler pulak tetiba kena cer ber (cirit birit)..tahap dah nak terkelepek la jugak..huhuhu...aku lega the next day..Ilmi lak yg demam..huwaaaa..aku of coz ler x leh nak tido ler, syukur aku sendiri dah ok..mmg kena jadi supermom betul ler past few days (2 weeks...all in all) n aku sendiri pun dah lama x masuk opis..xper laa anak2/family punya pasal..family comes first..my abang pun bertahan gak g keje wpun dia sendiri pun dok terbatuk2 n selesema..

Hopefully, miss sunshine akan kuar..lama betul ler cuaca sejuk gedi..den x tahan dah...huhuhu...




Comments

Neny said…
Anak2 aku pon demam... mesia lak terlebih panas. byk betul kes demam.
ooh kesiannya..aku baru baca ko punya blog..Alhamdulillah diorng semua dh sihat :) sini sejuk bangat n kat sana panas terik lak kan..

Popular Posts