Tuesday, June 25, 2013

Yakin.....

Pernah x korang check dlm wallet...tinggal duit syiling jer..nak buat beli roti pun x lepas...pastu..dlm bank haruslah..siap tinggal singgit jer..hahaha...gaji nak smpai 2 weeks lagi..pastu dok garu2 kepala...haissh..mana nak cekau $$ nak buat belanja makan...sekali dlm dok pening2 dan berkata dalam hati..Allah nak uji, takat mana kita bergantung harap dengan Dia..Berdoa supaya Dia bukakan jalan...tup tup tup..org yg dh lama berhutang dan senyap sunyi tanpa khabar berita...masukkan duit...Subhanallah..dari xde apa nak makan..leh gak g beli bahan mentah utk seminggu..pulak tu, ada jer sahabat2 yg sudi menjemput datang ke rumah utk menjamu selera..saban weekend, penuh dgn jemputan...tu ler antara perit jerih duduk kat perantauan nie..mmg nampak happening jer..jalan sana sini..tp senang nak jalan sini..isi minyak dlm tangki 10 henget..pastu bawa bekal dr rumah..picnic..tol x yah bayar..hohoho....ni bila tahap krisis kewangan melanda la kan..toing toing toing...

Pastu, pernah x jadi...x semena2 rezeki dtg tanpa diundang..rezeki dlm erti kata bukan dlm bentuk $$ sahaja..ada jer org bermurah hati nak bagi baju/pakaian utk anak2 kita..n selalu terjadi, kat luar namanya rezeki anak2, ada jer dpt diskaun atau makanan free...begitu juga tetamu yg sentiasa bertandang, sentiasa membawa rezeki walaupun kita rasa gelabah n susah hati..xde makanan istimewa yg ada dlm peti ais tu..tapi dgn seronok nya cuba sedaya mungkin keluarkan makanan yg terbaik dlm rumah yg ada buat masa tu..wpun sekadar mengoreng keropok...huhuhu..nahh..Allah buka kan lagi pintu rezeki..MasyaAllah...Mama selalu pesan, tetamu bawa rezeki dan bawa keluar penyakit dari rumah..Wallahualam..tp aku setuju dgn pendapat mama aku tu....

Dulu, aku x berapa percaya sgt akan keberkatan rezeki yg sedikit kalau dikongsikan dgn org secara ikhlas akan terjadinya perkara2 yg aku sebut tu...mmg antara keburukan aku sendiri..huhu..syukur Allah bukakan minda dan hati utk aku berubah..waktu tu, dua2 kerja..anak pun xde..ikutnya lebih dr cukup..tp ada jer yg x kena...sbb x berapa sudi nak berkongsi dgn org lain...x berapa ringan utk membuka mulut nak offer menolong org..tolong pun ikut mood..hahaha...pastu bila org dtg minta derma..timbul rasa sangsi..ok ke nak derma kat org nie..betul ke org nie betul2 susah..bla bla bla..teruk kan...walhal dlm rezeki kita, sebenarnya ada rezeki org lain..tu pesanan mama dari dulu lagi..tp baru sekarang aku percaya...bukan x percaya masa dulu..tp tu la kan, manusia kalau x kena, x perasan..kejap2 duit hilang, keter rosak, kena saman, org pinjam x bayar dan macam2..ada jer hal yg nak kena kuarkan duit...duit berkepuk2 pun rasa x ceria sgt...mcm ada something missing jer..napa ntah...

Yang aku belajar sekarang, jangan serik nak tolong org dan jangan berharap org yg kita tolong akan tolong balik. Apa2 pun bantuan yg kita bagi, niat kerana Allah Taa'la..InsyaAllah rasa aman laa hidup kita. Walaupun ada ketika akan berlaku kesulitan disebabkan pertolongan yg kita berikan tu, secara x langsung terpalit gak kat kita. Keep on praying..Supaya Allah membuka jalan membantu org yg kita tolong tu..Jangan minta benda x elok jadi kat org tu..kita tolong doakan sekali utk dia..InsyaAllah..Mana tahu in the future, Allah akan permudahkan urusan kita dan org rasa lembut hati nak tolong kita bila sampai masa kita memerlukan....

Dah jadi mcm tazkirah lak entry kali nie..hehehe...biarlah kita jadi lebih baik dari yg sebelumnya..x terlewat utk berubah..ingatan utk diri sendiri..cyiyok durra!!! KepadaNya kita berdoa...dgn yakin dan hati yg ikhlas..Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui...




3 comments:

Neny said...

Durra, citer ko ni mengingatkan aku masa sebelum raya bulan lepas..masa tu aku betul2 dah kering tapi raya dah dekat. Tau la kan ngan nak balik kampung lagi, nak hulur duit belanja raya lagi masa kat kg (xkan nak buat x tau aje bila mak kita pegi beli brg2 nak masak lauk raya), mcm2 la...

Tup2 last day keje b4 cuti raya, company masukkan gaji awal...padahal sebelum tu x dgr citer pon kata nak bg gaji awal

Ya Allah, masa tu aku syukur sgt2...kena yakin sentiasa rezeki tu dr Allah

durra abd razak @ kocikin... said...

Betul2 Neny....

Dia yang memberi rezeki, kepada Dia juga kita memohon ;) InsyaAllah

Anonymous said...

Pn. durra, cuba tgk dalam akaun maybank anda sekarang.kot2 ada duit lg ke dalam tu.:p