Heavy mental?? huh??

Dalam dok riuh macam-macam benda yg x elok dalam FB tu, aku nampak gak few things yang elok pasal FB nie. At one point, I had a feeling to close my account and bid farewell to this networking site. Tapi, bila pikir-pikir balik, what is the purpose of running away from something that might cause discomfort to you and yet it gives loads and loads of benefits in return. Aku rasa sangat rugi. We are in control of it and not another way around. Key word here is "Kesederhanaan''. Pergh..ayat kamus bahasa tu..Hehehe..bunyi berapi x hengat kan..Jadi lepas bahagi kira n tolak-tolak semua. Aku pun cakap kat diri sendiri, kena ler pandai disiplinkan diri guna benda alah 'mukabuku' ni supaya x menjadi bahana.So far masih lagi addicted..hahaha..please durra..focus focus..

Antara kebaikan yang aku rasa laa pada aku, selain dapat keep in touch dgn family dan sahabat handai. Banyak sungguh articles (yang ni kena laa pandai2 tapis, jangan pakai angkat muat semua je maklumat), dan juga 'pakar-pakar' motivasi yang terlatih atau x terlatih muncul dalam arena FB. Which is good pada aku, kata laaa hari tu agak x ong kan. Sekali terbaca le member sorang nie bagi 'ayat-ayat' bertenang. Rasa sejuk gak hati. Tapi paling aku xleh blah..kalau berderet2 betul 'ayat-ayat' penenang yang dipaparkan oleh minority ahli FB yang aku rasa 'menyemak' wall aku tu..jadi, ada gak yg aku 'invisible' kan kewujudan mereka ni. Plus mereka yang sgt suka menjual and hobi tag org kat barang dia (ni kes yang berkali-kali tag..adoi stress mak ok!!). Aku tahu laa ko jual ubat kuat. Tapi aku x nak beli lagi. Ntah sapa-sapa pun x tau laa..Turun dari gunung keriang kot..hahaha...

Jadi arini, aku terserempak pasal satu article ni yang ditulis oleh omputih. Nama awek tu Amy Morin.Dia bg 13 tips mcm mana nak jadi org yang mental dia kuat (fuh!!) x buat. hehehe..terbalik2 ler pulak ayat aku ni. Apa yang dia ckp tu, aku setuju dan quite a few yang aku mmg dok practice pun..achehehe..Poyo di situ..
dan quite a few gak yang aku cuba amalkan. InsyaAllah..antara part yg aku suka.

No.4 -They dont waste energy on things thet cant control. 
Contoh dia bagi laa kan, kita naik flight pastu ilang beg. Kita dah buat terbaik. Tapi beg tu nak hilang gak. So tarik nafas and bertenang. Benda tu mmg kita xleh nak control. Jadi buat per laa nak jem or marah2 org e whole day sampai tergolek2 kat epot tu kan kerana sebuah beg yang dihilangkan oleh org airport.Gitulah...Beg dah hilang, so buat report n berdoa kot ada rezeki awak esok. Jumpa laa beg tu.Kalau x jumpa, ada ler salah silap kita dgn Dia kat mana-mana. Sebagai reminder..Settle!!

Nak tahu yang selebihnya...check it out kat sini (cara-cara nak bagi mental kuat..tanpa perlu makan ubat kuat...hehehe) Happy reading ye kawan-kawan semua..Moga lepas ni semua berheavy mental..Gua nak sambung mind-mapping. Chioww..


Comments

Popular Posts