Merdeka.....hati, minda...

Ohh x terlewat nak ucapkan hari Malaysia kepada kawan-kawan semua.....
Rasanya tak tercapai  hasrat nak ucapkan juga selamat hari 'merdeka' untuk orang Scotland...after all 55 percent masih suka duduk bawah telunjuk org lain wpun, lagi 45 percent dah celik mata dan minda serta sangguh menghadapi segala ketidak pastian masa depan. Daku kagum dgn semangat yang diorang tunjukkan. Sekurang-kurangnya berusaha...Yup, berusaha dan bukan duduk lihat dan berpeluk tubuh. Berjaya juga dimomokkan 55 percent dgn propaganda 'penjajah' mereka....Segala media bawah 'jajahan' mereka ini..Hmmmm mcm apa yg berlaku juga di suatu tempat di sinun....Yup, siapa yang suka dengan ketidak pastian selepas bersenang lenang. Walaupun mereka 'kalah' hari ini...tapi diorang 'menang' dari segi keyakinan dan juga demands yang diorng listkan kepada 'penjajah'. Hendak x hendak, terpaksa juga dipenuhi dalam ketidak relaan mereka. Bit by bit omputih cakap..

Walaupun daku tiada kaitan dalam cerita di atas. Tapi berada dlm Negara 'penjajah' benar-benar membuka minda, hati daku..betapa ciliknya 'penjajah' ini, walaupun sebenarnya mereka bukan lah bijak pandai..tapi mereka cilik dan cerdik dalam hal 'membodohkan' orang lain...3 negeri dalam 1 negara, tapi bangsa dan sejarah yang berbeza dan semangat kenegeriaan terserlah walaupun bernaung bawah satu bendera...Different breed katanya pada yang bukan dari Tanah Inggeris...Macam laa korang tu nobel blood sgt kan..ahaks..

Haaa...agak keras words yg I guna..tapi bila dah melepak, bergaul dan memerhati..Mereka bukanlah bangsa yang hebat...sehebat bangsa lain di dunia dari segi kekuatan fizikal, kecerdikan ilmu etc. Tapi mereka cerdik dalam hal diplomasi, tipu muslihat, lembut pertuturan dan segala aspek soft skills...yang banyak Negara Islam gagal kuasai...Yes..mereka ini sangat cilik sekali dan pandai berpura-pura. Bukan daku mahu jadi seorang yang racist kepada bangsa mereka ini. Tapi, darah penjajah mereka mmg sampai bila-bila pun diperturunkan...janganlah terpedaya...daku bercakap secara general. Tidak menafikan fakta bukan semua yang sebegitu...ada yang baik hati, ikhlas, jujur mcm a few yang I kenal dan rapat termasuk supervisor AgeUK Viv yang telah RIP itu...

Jadi merdekakan minda kita, merdekakan hati kita....tengok dan lihat dari mata hati...jiwa akan merdeka....Simbolik x I punya entry...hahaha...Versi ala-ala patriotic...daku sehati sejiwa dgn William Wallace dalam apa yg berlaku pada hari ini.....Every man dies. Not every man really lives.

Comments

Popular Posts