Gastric

Salam Isnin……

Moga korang semua dalam keadaan ceria dan sihat selalu…..Alhamdulillah, aku baru je lepas ok dari serangan gastric. Yup, I had gastric since primary school. Gastric atau ulser di dalam perut..
Blamed it on my diet (bukan salah mama) I mean, I loved drinking carbonated drinks and sour food (furits and asam). I hade balance diet at home, but I took these drinks and food without my mama's consents or behind her back. Jadi, pepaham la ye ;) The habits continued when I was sent back to Kampung. Makin sakan laaa memulun..Cucu duduk dgn atok..Hmmmm..haahaha…. Campur itu ini...Akhirnya, usus aku makin nipis lepas memalui prosedur endoscopy. At one time, teruk sgt mmg selalu warded. Heee…… Bila dah besar n cerdik sikit jaga pemakanan...Alhamdulillah makin kurang serangan gastric tu..Cuma bila Ramadhan, memang akan ada sehari dua yang lompong sbb gastric ni…

Sekarang ni, aku dah faham perut sendiri. Antara perkara-perkara yang aku bagi perhatian demi kesejahteraan perut sendiri.
Disclaimer: This is made based on my personal experience and observation, the impacts might vary to others:

1. Pedas- kalau boleh, cuba elakkan makanan pedas. Tapi kalau x dapat. Kurangkan pun dah cukup ok ;)

2. Asidic- Makanan yang masam2 boleh trigger usus perut penyakit gastric. Kalau dulu aku sgt suka makan buah2 masan, rojak, jeruk etc. Sekarang mmg kena selalu berawas. Mmg aku sgt kurang amik asidic food/fruits

3. Diet - Ada pernah cuba kurangkan berat dgn cara berdiet. Nampaknya cara tu x sesuai utk aku sbb buat gastric aku dtg balik. Caranya sekarang, aku buat diet yang sesuai dgn keadaan usus aku…Walaupun effects agak slow, tapi Berjaya turunkan 3 kilo dlm masa 3 bulan..hihihi...Jadilah

4. Stress level- bab ni sgt subjektif, ada orang mmg xde hal n xde hadapi gastric kalau stress level naik. Mcm aku, mmg ada direct effects..Ntah mcm mana leh jadi gastric ntah..hohohoho

5. Basi- tolong elak sangat2 bab makanan basi ni. Aku selalu ikut guts feeling bab ni.Perut aku mmg xleh tolerate makanan yg hamper basi atau sudah basi. Teruk akibatnya..

Bab trigger dah settle, sekarang apa yang aku buat utk mengelakkan gastric dtg bertamu.

1. Susu - Ye, ni salah satu agent yg baik utk perut pesakit gastric. Tapi, hanya berkesan kalau x kena gastric, waktu sihat. Kebiasaan aku minum segelas susu waktu pagi, segelas susu sebelum tidur. Alhamdulillah, amat jarang dah kena gastric

2. Susu+ Kurma- ni satu lagi good combination yang bg perut kita rasa lega

3. Diet - yang betul dan seimbang

4. Air- Ye, minum air masak/suling yang mencukupi setiap hari. Selain dpt menjaga isi perut dan badan kita. Air juga bantu kita jadi awet muda..Kikiki..So rajin2 laa ye minum air...Air manis dan berkarbonat..x termasuk ye ;)

Ok....happy reading semua...till we meet again ;)



Comments

Popular Posts